O mnie

Moje zdjęcie
Mam na imię Joanna. Z wykształcenia jestem magistrem inżynierem ogrodnictwa, specjalność: rośliny przyprawowe i lecznicze. Witam Cię na blogu poświęconemu mojej pasji ogrodnictwu i zielarstwu. Znajdziesz tutaj porady, informacje, ciekawostki ogrodnicze, oparte przede wszystkim na własnym doświadczeniu. Mam nadzieję, że zostaniesz ze mną na dłużej. Masz pytania, napisz: e - mail: artpasjone@onet.pl

czwartek, 15 marca 2018

Trendy ogrodnik czyli fioletowy zawrót głowy


W obecnym roku według światowych trendów najmodniejszym kolorem ma być kolor ultra fioletowy. Kolor ten może pojawić nie tylko w wystroju naszych domów, ale także w naszych ogrodach. Ponieważ mamy właśnie gorący okres robienia planów na nadchodzący sezon, przygotowywania rozsad, postanowiłam bliżej przyjrzeć co w kolorze fioletowym gościło u mnie. Może będzie to dla Was inspiracją.

Fioletowym kolorem możemy cieszyć się już wczesną wiosną, gdy z ziemi zaczynają wystawać fioletowe główki krokusów. Aby móc się nimi cieszyć wczesną wiosną, ich cebulki należy wsadzić do ziemi na jesieni rok wcześniej.      


Bodziszek, bardzo wdzięczna płożąca bylina. Do kupienia w sklepach ogrodniczych, wsadzona raz zagości w Waszych ogrodach na dłużej. 


Dzwonki jest ich mnóstwo odmian i gatunków. Mogą być niskie, płożące lub wysokie. Wszystkie niezmiennie zachwycają uroczymi, fioletowymi ( lub białymi) kwiatami o dzwonkowatym kształcie. Do nabycia w centrach ogrodniczych.  

Liliowiec - akurat ten prezentowany na zdjęciu ma nieco inny odcień fioletu. Liliowce to byliny, rosnące w jednym miejscu przez wiele lat. Mało wymagające o kwiatach zbliżonych swoim kształtem do kwiatów lili, Lubię je za to, że wspaniale wypełniają miejsce po cebulowych ( tulipanach, narcyzach czy hiacyntach). 


Osteospermum czyli stokrotka afrykańska. Są wśród nich odmiany jednoroczne lub dwuletnie. Te na zdjęciu mają kolor podchodzący pod róż, ale są też rośliny o kwiatach w kolorze głębokiego fioletu. To bardzo wdzięczne kwiaty, które kwitną przez całe lato, aż do przymrozków. 


Ostróżka - ta na zdjęciu to ostróżka wieloletnia, ale są też odmiany jednoroczne, uprawiane z siewu nasion wprost do gruntu. 


Powojnik - wieloletnie pnącze o różnych kolorach kwiatów, w tym fioletowym jak ten na zdjęciach. Są to tak ciekawe rośliny, że warto poświecić im w przyszłości osobny post.


Surfinie - kwiaty  balkonowe, ale zachęcam Was do wprowadzenia ich również do ogrodu w doniczkach. Jednoroczne, ale cieszą oczy bardzo długo. Jest to grupa odmian petunii ogrodowej o zwisających pędach.  Co ciekawe nie są dziełem natury tylko genetyków.


Zdaję sobie sprawę, że to tylko niewielki wycinek roślin o kwiatach w tym kolorze. Lilaki, wisterie, bratki, fiołki mogą być również uzupełnieniem naszych rabat. Można się pokusić o stworzenie fioletowej rabaty, tudzież złamanej bielą, która bardzo efektownie komponuje się z tym kolorem.  

Ciekawa jestem czy i Wy lubicie ten kolor w swoim ogrodzie? A może macie u siebie inne rośliny o tej barwie? Zachęcam Was gorąco do podzielenia się swoim doświadczeniem. 



1 komentarz:

  1. Właśnie słyszałam że w tym roku króluje fiolet... Moja teściowa uwielbia ten kolor i szczerze ja też... Ciuchow pelno i nawet troszku pomyslalam o wysiewie kwiatkow w tym roku w tym że kolorze:-)

    OdpowiedzUsuń