O mnie

Moje zdjęcie
Mam na imię Joanna. Z wykształcenia jestem magistrem inżynierem ogrodnictwa, specjalność: rośliny przyprawowe i lecznicze. Witam Cię na blogu poświęconemu mojej pasji ogrodnictwu i zielarstwu. Znajdziesz tutaj porady, informacje, ciekawostki ogrodnicze, oparte przede wszystkim na własnym doświadczeniu. Mam nadzieję, że zostaniesz ze mną na dłużej. Masz pytania, napisz: e - mail: artpasjone@onet.pl

czwartek, 21 listopada 2019

Tajemnice dyni

Na początek bez wątpienia należą się Wam przeprosiny. Bardzo żałuję, że nie udało mi się dokończyć serii o zakładaniu ogrodu. Przyczyniła się do tego zarówno rewolucja w życiu prywatnym jak i problemy zdrowotne. Na szczęście wszystko wróciło do normy i mogę powrócić do blogowego życia. A wpisy z poprzedniego postu postaram się kontynuować w przyszłym roku. 

Dziś postanowiłam przybliżyć tajemnice dyni. Jest to warzywo, które szczególnie kojarzy mi się z jesienią. Piszę ten wpis teraz, a nie przed świętem Halloween ponieważ, nie obchodzę tego święta, gdyż o wiele bardziej preferuję atmosferę zadumy jaka towarzyszy naszemu Świętu Zmarłych.

Dlaczego tematem posta uczyniłam właśnie dynię? Otóż w tym roku udało mi się doczekać jednego okazu, ale za to jakiego. W obwodzie mierzy 170 cm. A oto wspominana bohaterka:

Dynia jest rośliną, która wywodzi się z Ameryki Południowej, jest rośliną jednoroczną, tzn, że jak na wiosnę sobie ją wsiejemy to na jesieni doczekamy się dorodnych owoców, które są częścią jadalną rośliny. 

Dynię należy sadzić w dużych odległościach, ponieważ bardzo się rozrasta i lubi " wędrować " po ogródku. 

Znamy bardzo dużo gatunków dyni, w tym widoczna na zdjęciu dynia olbrzymia oraz bardzo ciekawa dynia makaronowa, której wnętrze przypomina makaron. 

Dynia używana jest przede wszystkim jako warzywo, z którego można przyrządzać dżemy, piec ciasta, a ja sadzę ją zawsze dla pikantnej i pysznej zupy, którą cała moja rodzina się zachwyca. Dynię można też gotować na mleku, powstają wtedy pyszne zupki dla małych dzieci. 

Najczęściej dynia kojarzy nam się z pomarańczowym kolorem, jednak może mieć różne kolory i kształty. Dzięki temu wykorzystywana jest jako roślina ozdobna. 

Szczególne właściwości zdrowotne mają pestki dyni, świeże mają właściwości przeciwrobacze. Można je też ususzyć i chrupać całą zimę.

źródło zdjęcia: Pinterest

Na koniec kilka ciekawostek o dyni:
- największą dynię w Polsce wyhodował Jan Styra ze Zdzieszowic
- badania wykazały, że częste spożywanie dyni, ze względu na zawartość karotenu zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory
- pestki dyni pomagają zmniejszyć chorobę lokomocyjną 
- do wyprodukowania jednego litra oleju z pestek dyni potrzeba  35 dyń
- w mieście Ludwigsburg organizowana jest wystawa, na której prezentowane są rzeźby z dyni

Jeśli Wy znacie jakieś ciekawostki o dyni, a może udało Wam się wyhodować okazy znacznie większe od mojego zapraszam na stronę Ogrodowego Zakątka na Facebooku

1 komentarz:

  1. Wow! Ale dynia piękna. Niedawno widziałam w sklepie nasiona dyni takiej odmiany, która jest uprawiana w konkursach na największą dynię :) Chyba tutaj https://terracottem.pl/ :)

    OdpowiedzUsuń